Monday, July 9, 2007

Germany- زندگی در آلمان

بيمه درمانی
خيلی خيلی از شما دوستای خوبم ممنونم که به من سر زدين و کلی به من انگيزه دادين که ادامه بدم.وقتی اولين پست رو نوشتم و گذاشتم اينجا چند بار خوندمش و مطمئن نبودم چه طوره از يک طرف حس می کردم شاید این جزئيات بی اهمیتی هستن از يه طرف می خواستم بيشتر سر بحث رو باز کنم.اما خيلی خوشحالم که شروع کردم.
من سر حرفم هستم و به زودی شروع می کنم راجع به امکان ادامه تحصيل در آلمان تا جايی که بتونم با جزئيات می نويسم اما قبلش اگه اجازه بدين و تا دوستان ازآمريکا هم اينجا رو هنوز می خونن من اين تفاوتهای آلمان و آمريکا رو برای خودم و شما باز کنم.البته برای هر کدوم تا جايی که بتونم جزئيات مربوط به آلمان رو باز می کنم که اونها هم به روشی توضيح شرايط مختلف آلمان هستن.
از مهديس عزيزم خيلی خيلی ممنونم که با توضيحاتی که در کامنتها می نويسه خيلی به من کمک می کنه که بتونم ذهنم رو مرتب کنم
واقعا ازت ممنونم مهديس جان و اميدوارم که باز هم نظراتت رو برامون بنويسی و به من تو این راه کمک کنی.
امروز ترجیح می دم راجع به مساله ای که یکی از دغدغه های اصلی خودم هست بنويسم و اون هم بيمه درمانی هست.اول راجع به بيمه درمانی آلمان توضيح بدم:در آلمان بيمه درمان کاملا اجباری هست و حتی زمانی که شما به عنوان دانشجو و با ويزای دانشجويی به آلمان وارد می شين، برای ثبت نام در دانشگاه اول از هر چيز به بيمه درمانی احتياج دارين و تا مدرک بيمه رو نشون ندين ثبت نام نمی شين.
دو جور بيمه تو آلمان داريم يکی بيمه دولتی و يکی خصوصي،بيمه های خصوصی ارزونتر هستن و به همون نسبت هم خدمات کمتری می دن که کاملا متفاوته و من هم دقيق نمی دونم چه قدر خدمات می دن و خيلی اوقات کسايی هم که اين بيمه ها رو می گيرن هم دقيق نمی دونن که خدمات تا چه حد و اندازه ای هستن و گاهی در عمل دچار مشکل می شن و اگه کسی يک بار از بيمه دولتی بيمه اش رو به خصوصی تغيير بده ديگه هيچ وقت نمی تونه به بيمه دولتی برگرده به خاطر همين کاريه که بايد با مطالعه و دقت انجام بشه.
و اما بيمه دولتی هم از طرف شرکتهای مختلفی ارائه می شه که اصولشون مثل همه و تو جزئيات با هم فرق دارن،حق بیمه ماهانه پرداخت می شه برای دانشجوها حدود ماهی پنجاه و خورده ای یورو هست(راجع به خورده اش مطمئن نیستم اما تا دو سال پیش پنجاه و چهار یورو بود) و برای کسانی که شاغل هستن بین سیزده تا پانزده درصد حقوق(بسته به شرکت بیمه) که به صورت ماهیانه از حقوق کم می شه.اگه در یه خانواده زن و شوهر هر دو کار کنن هر کدوم جدا بیمه پرداخت می کنن اما اگه فقط یکیشون کار کنن با مبلغی که از حقوقش کم می شه همسر و بچه هاش هم بيمه می شن( همون سيزده درصد) و ديگه اضافه تر چيزی نمی ده. حالا خدماتی که بيمه ارائه می کنه:
ويزيت: در آلمان شما با هر بار دکتر رفتن ويزيت پرداخت نمی کنين،در اول هر فصل اگه خواستين به دکتر مراجعه کنين مبلغ ده يورو پرداخت می کنين و يک برگه رسيد دريافت می کنين و تمام چهار ماه فصل رو با همين ده يورو به هر پزشکی(اعم از عمومی و متخصص) مراجعه می کنين.می تونين اين پول رو به هر دکتری که خواستين پرداخت کنين اما برای هر دکتر ديگه ای که تو اون فصل بخواين برين بايد بريد از دکتر اول يه چک برگ بگيرين و برای دکتر بعدی ببرين به همين خاطر معمولا اين پول رو به دکتر خونوادگی می دن که نزديکشون هم باشه و هر وقت چک برگه ای ديگه خواستن بتونن بگيرن.(تا دو سال پیش همین ده یورو هم وجود نداشت و دکتر رفتن کاملا مجانی بود گو اینکه الانم ده یورو واقعا برای چهار ماه هیچ نیست)
دارو: دارویی که با نسخه از داروخانه می گیرین(اینجا اکثر داروها به نسخه احتیاج دارن) تا حدیش رو شما بیشتر نمی دین حداقل پولی که شما می دین پنج یورو و حداکثرش اگه اشتباه نکنم ده یورو هست (برای هر قلم) اما کلا بیش از دو درصد از حقوتون رو برای پول دارو خودتون نباید بدین(یعنی در پایان سال اگه در کل بیش از دو درصد حقوقتون رو برای دارو داده باشین مازاد بر دو درصد رو بیمه بهتون بر می گردونه).
بيمارستان: هزينه مداوا و جراحی يامعالجات ديگه ای که در بيمارستان انجام می شه به عهده بيمه هست،هزينه بستری شدن در بيمارستان شبی ده يورو هست تا بيست و هشت شب يعنی اگر کسی به علت بيماری بيش از بيست و هشت شب در بيمارستان بستری باشه ديگه اضافه اش رو خودش پرداخت نمی کنه(يعنی هزينه اش بيش از دويست و هشتاد يورو نخواهد شدحتی اگر چند ماه در بيمارستان بستری باشه)
اورژانس و دکتر اورژانس: اگه شما روز تعطيل به دکترهايی که مطب اورژانس دارن مجبور شين مراجعه کنين همون مبلغ ده يورو رو پرداخت می کنين که برای يک فصل هست يعنی اگه بار دوم در فصل پيش بیاد که بخواين به دکتر اورژانس مراجعه کنين با همون چک برگ دفعه قبل پيش دکتر اورژانس می رين و ديگه نيازی نيست که دوباره پولی پرداخت کنين.
رها کلينيک Reha Klinik:
اين کلينيک ها مخصوص دوران نقاهت هستن اگه کسی بيماری داشته باشه که بعد از درمان به استراحت نياز داشته باشه مثل آسم يا بعد از اعمال جراحی يا شکستگيهای بد بعد از پايان دوره درمان در بيمارستان به اين کلينيکها فرستاده می شه.اين کلينيکها معمولا در جاهای خوش آب و هوا و آروم مثل استراحتگاه ساخته می شن اونی که من ديدم اتاقهای يک نفره مثل هتل داشت که تميز و مرتب عين يک هتل بود هر کسی اتاق خودش رو با تخت خواب و ميز و دستشويی و توالت و حمام اختصاصی خودش داشت.کنار تخت يک زنگ دارن که مخصوص صدا کردن پرستار هست،دکتر هر روز معاينه اشون می کنه.سه وعده غذا تو غذاخوری کلينيک براش سرو ميشه اونهايی هم که نتونن بیان غذا بخورن براشون می برن تو اتاقشون.امکانات ورزشی و تفریحی مثل استخر ، میز پینگ پنگ، سالن اجتماعات، سینما، کتابخونه، کامپیوتر و اینترنت هم براشون آماده هست.و در طول روز براشون کلاسهای مختلف ورزشی و تغذیه می گذارن و یادشون می دن که چه طوری بدنشون رو بازیابی کنن یا بعد از این چه طور زندگی کنن.هزینه همه این خدمات همون شبی ده یورو هست تا قبل از بیست و هشت روز.بعد از اون با بیمه هست.فکر می کنم بیست و هشت روز هم مجموع بیمارستان و رها کلینیک با هم محسوب می شه نه جدا جدا.معمولا بیمارها چند هفته تا چند ماه تو این کلینیکها می مونن و خیلی طرفدار داره.
اگر کسی به علت بیماری نتونه کار کنه تا شش هفته کارفرما حقوقش رو می ده و بعد از اون بیمه خودش حقوق شخص بیمار رو می ده.
دندانپزشکی:حق بیمه ای که بالا گفتم خرج دندون پزشکی رو هم شامل می شه با یک استثنائاتی: شما ملزم هستین هر شش ماه برای چکاپ دندونهاتون برین دندونپزشکی(هزینه ای پرداخت نمی کنین با بیمه هست) اگه شما این کارو نکرده باشین و بعد از مدت طولانی دندونتون مشکل بزرگی پیدا کرده باشه که خرجش خیلی زیاد باشه و پزشک تشخیص بده که در اثر پشت گوش انداختن شما این طور شده ممکنه که بیمه خرجش رو قبول نکنه اما نه برای پر کردن و کشیدن و عصب کشیهای معمولی،اگر هم شما چکاپ هاتون رو رفته باشین که دیگه موردی نداره، اگه برای پر کردن از مواد معمولی استفاده کنین به خرج بیمه انجام می شه اما اگه بگین نه مثلا مواد رنگ دندون می خوام اختلافش رو خودتون باید بدین که حدود پنجاه تا هشتاد یورو برای هر دندونه و انتخاب خودتونه.سالی یک بار بیمه خرج جرم گیری معمولی دندونها رو هم می ده.دندون مصنوعی خرجش با خود مریضه(اینم بخشی از رفرم جدیده قبلن خرج دندون مصنوعی رو هم بیمه می داد).ارتودنسی بچه ها تا یک سنی فکر می کنم با بیمه باشه اما خیلی مطمئن نیستم اگه کسی اطلاع دقیق خواست می تونم اطلاعات بیشتر بگیرم.
زایمان:به جزشبی ده یورو هزینه بیمارستان خرج دیگه ای نداره.در طول حاملگی مادر می تونه یک سری کلاسهای ورزشی، آموزشی مخصوص زنان حامله رو به خرج بیمه بره.بعد از به دنیا اومدن بچه یا قبلش، خود پدر و مادر از لیست ماماهای منطقه یکی رو انتخاب می کنن به خرج بیمه ده ساعت این ماما به مادر هر کمکی در مورد بچه بخواد انجام می ده، و معاینات اولیه مثل قد و وزن و وضعیت شیر خوردن بچه رو هم انجام می ده، اگه مادر بخواد بچه رو با کمک ماما حمام می کنه شیر دادن رو یاد مادر می ده خلاصه هر مشکلی که مادر داشته باشه از طریق اصولی و علمی کمک می شه. بعضی از ماماها در این تعداد ساعت که میان گاهی برای مادر طب سوزنی هم انجام می دن تا دردهایی که قبل و بعد از زایمان داره تسکین پیدا کنه این دیگه بستگی به ماما داره.
خدمات اضافه:خدمات اضافه ای که بیمه ها ارائه می دن متفاوته به طور مثال بیمه ما کلاسهای ورزشی و ریلاکسیشن های مختلفی داره، اگه این کلاسها روشرکت کنین هشتاد تا نود درصد شهریه رو خود بیمه می ده. غیر از این کلاسها فرض کنین خودتون جای دیگه پیدا کردین و می خواین شرکت کنین با بیمه تماس می گیرین و اونها چک می کنن اگه مربیشون مورد تایید بیمه باشه همون مقداری که بالا گفتم رو بیمه پرداخت می کنه،البته هر کلاسی یک بار در سال یعنی در طول یک سال پول یک کلاس ژیمناسیک رو بیمه می ده اما با انتخاب کلاسهای مختلف می تونین همه رو به بیمه ارائه کنین.بعضی بیمه ها سیستم امتیازی گذاشتن شما اگه یک سری کارهایی رو انجام بدین بهتون امتیاز می دن که می تونه یه سری هدیه باشه یا بن برای خرید یا حتی پول نقد،مثلا اگه یک سری تستهای مربوط به تشخیص سرطان رو انجام بدین یا دندونپزشکی برای چکاپ برین یا کلاسهای ورزشی برین.لازم به ذکره که تستهای تشخیص سرطانی که بسته به سن و جنسیت لازم باشه به صورت روتین انجام بشن به خرج بیمه انجام می شن.
فکر می کنم چیزی جا نینداخته باشم، می بخشید طولانی شد اما فکر می کنم حتی برای کسی که دانشجو هست هم لازمه بدونه در برابر اون پنجاه شصت یورویی که ماهانه می ده چه حقهایی داره چون یه تعدادیش رو ما هم همین تازگی فهمیدیم مثلا همین کلاسهای ورزشی رو.
با توصیفات بالا فکر می کنم مشخص باشه که کسی تو آلمان دغدغه مریضی و دکتر و دوا درمون نداره،من دقیقا به سیستم بیمه آمریکا آشنا نیستم اما هر کسی که اونجا دیدم خیلی از بیمه درمانی شاکیه،اگه کسی می تونه منو راهنمایی کنه جایی سایتی هست که دقیق بتونم سیستم بیمه آمریکا رو ببینم، راهی هست که آدم بتونه با یه مبلغی در حدود اینجا این خدمات رو دریافت کنه؟چون راستش فکر می کنم اینم یه فاکتور مهم تو زندگی آدم هست که باید در نظرش بگیره
نظر شما چیه؟

8 comments:

Anonymous said...

نوا جون ممنون که شروع کردی به نوشتن من که کاری نکردم گلم امیدوارم اطلاعاتم در حد محدودی که هست بتونه مفیدباشه
من فقط اینو درمورد این پستت بگم وبرم دوباره برمیگردم.سیستم بیمه اینجا هم گرونه هم سرویسی که میده مثل اروپانیست یکی از چیزای خوب سیستم آلمان همین رها کلینیکه اینجا یکی از دوستان بعد از جراحی زانو زمان خیلی کوتاهی بیمارستان بستری بود چون از یه زمانی هزینه موندن توبیمارستان رو بیمه تقبل نمیکنه ومعمولا مردم دوره نقاهت رو نمیتونند با آرامشی شبیه چیزی که تو توضیح دادی بگزرونند من خودم یکی از همین کلینیک ها رو وقتی اونجا بودم دیدم خیلی سرویس خوبی داره مخصوصا برای کشورهایی که شرایط کارو سیستم زندگی طوریه که نمیتونی از فک وفامیل حتی درجه یک توقع داشته باشی تو دوران نقاهت کنارت باشند چنین جایی خیلی بدرد میخوره.
نوا جون من خودم بیمه ندارم ولی بابا ومامان که نسبتا بیمه خوبی دارند وهرماه مبلغ زیادی هم میدند برای دندون پزشکی کاور خوبی نداره کلا من اینجا دیدم هر قشری از اینکه پاش به دکتر برسه هراس داره و اکثرا گله دارند من از دید ونظر خودم بیمه امریکا درقیاس با آلمان خیلی ضعیفه از نظر کارکرد برای مردم من تو دوستان وفامیلی که تو المان هستند ندیدم کسی بیمه نباشه ولی اینجا تعداد کسایی که بیمه نیستند زیاده.در مورد هزینه هر بارویزیت دکتر من میدونم که اینجا بستگی به بیمه داره ولی هر بار ویزیت دکتر 20 دلار به بالاست حالا شب میام و چند چیز دیگه اضافه میکنم

نوا said...

مرسی مهديس جون بابت توضيحاتت،متتظر بقيه اش هستم.منم حس کردم که بيمه آمريکا مثل اينجا نيست،راستش اون مسايل ظاهری اونقدری که اين مسايل برام مهمه اهميت نداره و نمی دونم واقعا چه تصمیمی عاقلانه تره.مطمئنم با توضيحات خوب تو بهتر می تونم تصميم بگيرم

Anonymous said...

نوا جون میشه بگی روانشناس وجلسه های مشاوره جز خدمات بیمه محسوب میشه؟چون اینجا شامل بیمه نمیشه من از چند تا از دوستام که اینجا از طرف شرکتی که کار میکنند بیمه شدند سوال کردم مثلا یکی از دوستام برای خودش و همسرش ماهی 400 دلار از حقوقش کم میشه برای بیمه و برای هر ویزیتی برای دکتر عمومی 30 دلار وبرای
متخصص 50 دلار میدند این مبلغ ها بستگی به بیمه ونوعش متغییره مثلا میتونه برای دکتر عمومی هردفعه 50 دلار باشه درضمن این شامل دندون پزشکی اصلا نمیشه ولی اگه بیمه ای که داری دندون رو کاور کنه قضیه اش شبیه آلمانه و باید هر 6ماه چک اپ کنی و...برای خدماتی مثل فیزیوتراپی و...یک درصدی بیمه هزینه روپرداخت میکنه درصدشو نمیدونم ولی مثلا همین دوستم برای فیزیوتراپی جلسه ای 50 دلار میده برای بیمارستان خیلی پیچیده است بستگی به نوع بیماری و هزینه هر شب بستری شدن دربیمارستان و نوع بیمه داره کلا سیستم بیمه درمانی اینجا نه ارزونه ونه خوب وکامل سرویس میده

نوا said...

مهدیس جون مرسی بابت وقتی که می گذاری، آره می کنم روانشناس و مشاوره هم جزو بیمه محسوب می شه اما اینجور که من خوندم باید یا به بیمه مراجعه کرد یا دفتر اصلی روانشناسی تا ليست روانشناس ها و روانکاو های مجاز و مورد تاييد بيمه رو گرفت و به اونها مراجعه کرد،يه تعدادی هم هستن که خصوصی کار می کنن که بالطبع بيمه قبول نمی کنن.اما پزشک اعصاب و روان رو مطمئنم همين کارم نمی خواد مثل کتر معمولی می شه رفت پيشش.
اين مساله بيمه برای من خيلی باعث فکر شده البته به اضافه يه سری مسايل ديگه که کم کم می نويسمشون، واقعا تصميم گرفتن که کجا بهتره کار آسونی نيست

Anonymous said...

نوا جون ما هم اين بيرون نشستيم وداريم استفاده مي بريم از صحبتهاتون.واقعا مفيد وبدرد بخوره.لطفا ادامه ش بده.بوس

Anonymous said...

ممنون نوا جون از جوابت.
اینجابرای هر دکتری که میری باید چک کنی که بیمه تو روقبول میکنه یانه.یعنی همون اول لیست دکترا توی یک کتابچه برات میاد

Anonymous said...

فرق میکنه بیمت خصوصی باشه یا دولتی
با این توصیفاتت فک کنم بیمت دولتیه!نه؟

salman said...

سلام خیلی خوشحال شدم وبتونو که دیدم.من دانشجوی لیسانس دانشگاه آزادم رشته مهندسی مکانیک.خیلی دوس دارم واسه ارشد برم آلمان.خیلی از وبتون استفاده کردم.بهم سر بزنید